RECOMANDĂRI METODICE
TOATE PRELEGERILE
EXAMEN
ORAR PRELEGERI
PLAN SEMINARE
FIȘĂ DE OBSERVAȚIE
DEXTERITĂȚI MANUALE
RECOMANDĂRI METODICE
INTRODUCERE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
||
Tema
1.
|
Obiectul neurologiei clinice.
Date istorice. Examenul neurologic. Investigații complementare și de
laborator folosite în neurologie și neurochirurgie. Sensibilitatea. Felurile
şi tipurile de dereglare a sensibilităţii. Durerea - fenomen clinic complex, abordare neurologică. . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . .
|
7
|
Tema
2.
|
Motilitatea. Sistemul motilității voluntare (calea
cortico-spinală). Sindromul neuronului motor central, sindromul neuronului
motor periferic. Tulburările sfincteriene. Boala neuronului motor. Examenul
EMG: principii și utilitate clinică. . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .
|
10
|
Tema
3.
|
Motilitatea. Sistemul extrapiramidal. Sindromul
hipertonic-hipocinetic. Boala Parkinson. Sindromul hipotonic-hipercinetic.
Ticurile. Cerebelul: principii anatomice și fiziologice de constituire,
examenul clinic, manifestări clinice de afectare. Ataxiile. . . . . . . . . . . . . . .
|
13
|
Tema
4.
|
Trunchiul
cerebral și nervii cranieni: principii anatomice și fiziologice de
constituire, examenul clinic, semnele și simptomele de afectare. Sindroamele
alterne: definiție și clasificare topografică. Sindromul bulbar și
pseudobulbar. Vertijul. Nevrita/neuropatia facială. Nevralgia trigeminală. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . .
|
16
|
Tema
5.
|
Sistemul nervos vegetativ și complexul
limbico-reticulat. Semnele, simptomele și sindroamele de afectare. Cefaleea:
clasificarea, criteriile de diagnostic al cefaleelor primare. . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
19
|
Tema
6.
|
Introducere în neuropsihologia
clinică. Cortexul cerebral. Semnele,
simptomele și sindroamele de afectare. Demenţele. Examenul prin
Rezonanță Magnetică: principii, utilitate clinică. . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
22
|
Totalizare pe temele 1-6
|
||
Tema
7.
|
Examenul pacientului fără conştienţă. Coma. Noțiuni de stare
vegetativă, mutism akinetic, sindrom locked-in, areactivitate psihică. Moartea cerebrală. Examenul prin Computer
Tomografie: principii, utilitate clinică. . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
.
|
25
|
Tema
8.
|
Bolile cerebro-vasculare. Date epidemiologie,
factori de risc, clasificare. Accidentul vascular cerebral ischemic.
Tratamentul în perioada acută, profilaxia primară și secundară. .
. . . . . . . . . . . . . . . . .
|
28
|
Tema
9.
|
Accidentul vascular cerebral hemoragic. Principii de
neurorecuperare. Examenul prin ultrasonografie Doppler a vaselor magistrale
cervico-cerebrale: principii și utilitate clinică. Manifestări neurologice în
afecțiuni somatice. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. .
|
31
|
Tema
10.
|
Bolile infecțioase ale sistemului nervos: noțiuni generale,
clasificare. Meningitele și encefalitele. Encefalita herpetică. Encefalita
reumatică. Encefalita gripală. Puncția lombară. Examenul lichidului
cefalorahidian. Sindroamele licvoreene. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
34
|
Tema
11.
|
Mielita: noțiuni generale și clasificare. Poliomielita. Afecțiunile
vasculare medulare. Neurosifilisul. Afectarea sistemului nervos în HIV/SIDA.
Neuroborelioza. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . .
|
37
|
Tema
12.
|
Scleroza multiplă. Myasthenia Gravis. Sindromul paraneoplazic. Potențiale
evocate, examenul electromiografic de stimulodetecție: principii și utilitate
clinică. . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . .. . . . . . . . . .. . . . . .
|
41
|
Tema
13.
|
Epilepsia. Starea de rău epileptic. Tratamentul
intensiv. EEG: principii și utilitate clinică. Paralizia cerebrala infantila. .
. . . . . . . . . .
|
44
|
Tema
14.
|
Afecţiunile sistemului nervos periferic. Radiculopatia discogenă.
Sindromul Guillain-Barre. Polineuropatiile. Plexopatia brahială. Neuropatiile
membrului superior și inferior. Sindroame de tunel. ENG: principii și
utilitate clinică. . . . . . . . . . . . .. . . . . .
. . .. . . . . . . . . . .
|
47
|
Tema
15.
|
Afecțiunile neurologice cu
transmitere (predispoziție) ereditară: distrofiile musculare progresive,
amiotrofiile neurale, miotoniile. Boala Wilson. Boala
Strumpell. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. .. . .
|
50
|
Totalizare
pe temele 7-15
|
Introducere
Neurologia ocupă
un loc însemnat printre disciplinele medicale, ținând cont de faptul că
patologia sistemului nervos conditionează multiple dereglări ale functiilor organismului
uman, deseori determinând evolutia şi prognosticul maladiilor. Este cunoscut,
că aproape nu există afectiuni somatice în patogenia cărora să nu participe
sistemul nervos. La rândul său, bolile somatice cauzează diverse afecțiuni ale
sistemului nervos central și cel periferic, realizând o gamă largă de sindroame
somato-neurologice. Cunoaşterea bazelor neurologiei clinice este extrem de
importantă pentru medicii generalişti, viitorii medici de familie şi
specialiştii în diferite domenii ale medicinii. Acest fapt este determinat prin
neceșitatea cunoaşterii rolului sistemului nervos în normă şi patologie cu
abordarea, în special, a bolilor de o importantă medico-socială deosebită, cum
ar fi accidentele vasculare cerebrale, maladiile demielinizante, afecțiunile
sistemului nervos periferic (raduculopatiile, polineuropatiile) şi altele, care
se întâlnesc frecvent în practica medicală. Pregătirea neurologică din cadrul
facultătii oferă cunoştințele necesare pentru acordarea asistentei medicale în
cazul urgențelor neurologice: comele cauzate de ictusurile cerebrale,
neuroinfecțiile, traumele cranio-cerebrale, starea de rău epileptic, precum şi
sindroamele algice de diverse origini (neuralgia de trigemen, radiculopatie
discogenă etc.).
La ora actuală neurologia este
considerată una din disciplinele clinice cu o impresionantă dezvoltare ştiințifică.
La etapa contemporană a dezvoltării tehnicilor medicale, metodele de explorare
paraclinică au devenit o parte integrantă a procesului de diagnosticare a
maladiilor neurologice. Astfel, este necesar ca un medic nu numai să cunoască
metodele de examinare neurologică a bolnavului, ci și să aplice investigațiile
oportune instrumentale și de laborator utile pentru precizarea localizării și
identificării caracterului procesului patologic al sistemului nervos.
Tratamentul bolilor neurologice devine din ce în ce mai diferențiat, ceea ce
impune o orientare bună a medicului în alegerea terapiei adecvate.
Obiectivul
de bază al cursului ține de studierea schimbărilor fiziologice și patologice
ale sistemului nervos în funcție de legătura dintre substratul neuronal şi
factorul cauzal, examinarea multilaterală a raporturilor relevante dintre
structura și organizarea internă a sistemului nervos și legitatea sindromologiei
și diagnosticului topic. Studierea disciplinei va asigura:
a)
însușirea dexterităților practice de
examinare a bolnavului neurologic cu scopul recunoaşterii semnelor patologice,
cu evaluarea lor semiotică în vederea localizării și identificării caracterului
procesului patologic;
b)
evaluarea adecvată a informației
obținute în cadrul investigațiilor suplimentare: electrofiziologice,
radiologice, biochimice, imunologice și al.;
c)
stabilirea diagnosticului clinic al maladiilor
neurologice frecvent întâlnite în practica medicală, ceea ce oferă
posibilitatea instituirii unui tratament adecvat și a măsurilor profilactice
eficace;
d)
cunoaşterea diverselor modificări din
partea sistemului nervos în cadrul multor maladii somatice, diagnosticarea lor
precoce, tratamentul, profilaxia şi prognosticul.
Tema 1. OBIECTUL NEUROLOGIEI
CLINICE. DATE ISTORICE. EXAMENUL NEUROLOGIC. INVESTIGAȚII COMPLEMENTARE ȘI DE
LABORATOR FOLOSITE ÎN NEUROLOGIE ȘI NEUROCHIRURGIE. SENSIBILITATEA. FELURILE ŞI
TIPURILE DE DEREGLARE A SENSIBILITĂŢII. DUREREA - FENOMEN CLINIC COMPLEX, ABORDARE NEUROLOGICĂ.
Scopul: Studiul particularităţilor
anatomo-fiziologice ale sensibilităţii. Însuşirea simptomelor şi sindroamelor
de afectare şi metodelor de examinare a sensibilităţii.
Durata lucrării practice/
seminarului: 225 minute.
Întrebări pentru pregătirea individuală
1.
Date referitoare la istoria
neurologiei. Achizitiile moderne în neurologie.
2.
Definiţia
sensibilităţii.
3.
Calea
sensibilităţii superficiale şi calea sensibilităţii profunde.
4.
Semiologia
tulburărilor de sensibilitate.
5.
Felurile
şi tipurile de dereglare a sensibilităţii.
6.
Metoda
examinării sensibilităţii.
7.
Sindroamele
senzitive.
8.
Definiţia
durerii şi căile aferente ale durerii,
aspectele clinice ale durerii.
9.
Căile antinociceptive.
10. Teoria porții de control a durerii.
11. Principiile
generale de tratament al durerii.
12. Tehnicile de investigații
complementare și de laborator folosite în neurologie și neurochirurgie.
Literatura recomandată: A: 1, 2,
3, B: 1, 2, 3, 4, 5.
Modalitatea petrecerii lucrării practice și
seminarului
Nr. d/o
|
Compartimentul lecţiei practice
|
Durata
(min)
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
|
Prezentarea temei şi
planului lecţiei practice.
Testarea grilă.
Răspuns la întrebările
studenţilor, explicaţii suplimentare.
Discutarea reperelor
teoretice ale temei și verificarea gradului de însușire a subiectelor
acesteia.
Demonstrarea de către
pedagog a 2 pacienţi cu dereglări
ale funcției senzitive.
Lucrul în pereche a
studenţilor de însuşire unul pe altul a dexterităţilor manuale la temă în
sala de studii sub supravegherea şi îndrumarea profesorului.
Lucrul studenţilor cu
pacienţii în saloane sub supravegherea profesorului.
Demonstrarea și
discutarea investigațiilor suplimentare la tema studiată. (ENG, CT şi IRM).
Verificarea însuşirii
dexterităţilor manuale.
Rezolvarea de către
studenţi în sala de studii a problemelor topice.
Bilanţ: profesorul
răspunde la întrebări, apreciază şi comentează gradul de activitate a
fiecărui student.
|
3
30
10
40
30
15
45
10
20
15
7
|
Finalități de studiu
·
să cunoască reperele importante ale istoriei neurologiei
·
să cunoască particularitățile anatomo-fiziologice ale sensibilitătii
·
să cunoască manifestările clinice de afectare a
sensibilitătii superficiale şi profunde
·
să aplice metode de diagnostic (clinic, status neurologic obiectiv,
paraclinic) a maladiilor asociate afectării sensibilitătii;
·
să evalueze rezultatele investigațiilor suplimentare de diagnostic
pentru aprecierea stării funcționale a sensibilitătii
·
să realizeze determinarea diagnosticului topic al procesului patologic
în baza dereglărilor de sensibilitate
·
să aprecieze rezultatele metodelor obiective de examinare a
sensibilității superficiale, profunde și complexe
·
să cunoască tehnicile de investigații complementare și de laborator folosite în
neurologie și neurochirurgie
Bibliografie
A. Obligatorie:
1. Gherman D. Neurologie și
neurochirurgie: manual / D. Gherman, I. Moldovanu, G. Zapuhlâh; Universitatea
de Stat de Medicina și Farmacie "Nicolae Testemițanu". – Chișinău:
Medicină, 2003. - 528 p.
2. Gavriliuc M. Teste de
autoevaluare și autocontrol la neurologie și neurochirurgie, Chișinău:
Medicina, 2008. - 432 p.
3. Gavriliuc M. Examen
neurologic. -Ch. : S. N., 2012 (”Tipografia-Sirius”). -140 p.
B. Suplimentară:
1. Gherman D. Dictionar de
neurologie / D. Gherman, I. Cezar. - Chisinau, 1994. - 224 p. : il.
2. Popa, C. Neurologie / C. Popa.
- Bucuresti : National , 1997. - 910 p.
: il.
3. Harrison`s Neurology in Clinical Medicine.
Editor: Stephen L. Hauser; Associate Editor: Scott Andrew Josephson. 2010, 765
p. Varianta electronică a ediției.
4. Harrison's neurology in
clinical medicine ed.: S. L. Hauser. - New York, 2013
5. Neurological examination.
Made Easy. Editor: Geraint Fuller. 1999, 219 p.
Surse Internet (la necessitate):
5. https://reference.medscape.com/
Tema 2. MOTILITATEA. SISTEMUL
MOTILITĂTII VOLUNTARE (CALEA CORTICO-SPINALĂ). SINDROMUL NEURONULUI MOTOR
CENTRAL, SINDROMUL NEURONULUI MOTOR PERIFERIC. TULBURĂRILE SFINCTERIENE. BOALA
NEURONULUI MOTOR. EXAMENUL EMG: PRINCIPII ȘI UTILITATE CLINICĂ.
Scopul: Verificarea
şi consolidarea cunoştinţelor studenţilor despre sistemul motilităţii.
Însuşirea dexterităţilor manuale de examinare clinică a sistemului motilităţii.
Dezvoltarea raţionamentului clinic în stabilirea diagnosticului de localizare
pe bază de cunoştinţe teoretice şi observaţii clinice.
Durata lucrării practice/ seminarului: 225 minute.
Întrebări pentru pregătirea individuală
1. Noţiunea de unitate
motorie si construcţia căii motilităţii voluntare.
2. Noţiunea de pareză
şi paralizie.
3. Simptome clinice şi electrofiziologice ale sindromului de neuron
motor periferic.
4. Simptome clinice ale
sindromului de neuron motor central.
5. Entităţi nozologice care
se manifestă prin sindromul de neuron motor central şi neuron motor periferic.
6. Particularităţile
anatomice-funcţionale şi manifestările clinice ale tulburărilor sfincteriene de
tip central şi de tip periferic
7. Semiologia lezării
măduvei spinării în semisecţiune transversă la nivelul: cervical superior,
intumescenţei cervicale, toracic mediu,
intumescenţei lombare.
8. Manifestările clinice la
lezarea medulară transversă totală la nivelul: cervical superior, intumescenţei cervicale, toracic,
intumescenţei lombare, mai jos de intumescenţa lombară.
9. Definiția maladiei
neuronului motor. Manifestări clinice, diagnostic, tratament.
Literatura recomandată: A: 1, 2,
3, B: 1, 2, 3, 4, 5.
Modalitatea petrecerii lucrării practice și seminarului
Nr. d/o
|
Compartimentul lecţiei practice
|
Durata
(min)
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
|
Prezentarea temei şi
planului lecţiei practice.
Testarea grilă.
Răspuns la întrebările
studenţilor, explicaţii suplimentare.
Discutarea reperelor
teoretice ale temei și verificarea gradului de însușire a subiectelor
acesteia.
Demonstrarea de către
pedagog a 2 pacienţi cu dereglări
ale funcției motilității voluntare.
Lucrul în pereche a
studenţilor de însuşire unul pe altul a dexterităţilor manuale la temă în
sala de studii sub supravegherea şi îndrumarea profesorului.
Lucrul studenţilor cu
pacienţii în saloane sub supravegherea profesorului.
Demonstrarea și
discutarea investigațiilor suplimentare la tema studiată (ENG, CT şi IRM).
Verificarea însuşirii
dexterităţilor manuale.
Rezolvarea de către
studenţi în sala de studii a problemelor topice.
Bilanţ: profesorul
răspunde la întrebări, apreciază şi comentează gradul de activitate a
fiecărui student.
|
3
30
10
40
30
15
45
10
20
15
7
|
Finalități de studiu
·
să cunoască particularităţile anatomo-fiziologice ale
neuronului motor central şi periferic
·
să aplice în practică cunoştinţele teoretice despre anatomia şi
fiziologia sistemului pyramidal
·
să cunoască noţiunea de unitate motorie şi noţiunea de pareză şi paralizie
·
să definească sindroamele clinice de afectare a
neuronului motor central și periferic
·
să diferenţieze afectarea neuronului motor central (paralizie centrală) şi neuronului motor periferic (paralizie
periferică)
·
să cunoască tehnica examenului motilităţii voluntare
·
să cunoască semiologia suferinţei măduvei spinării la diferite niveluri
în semisecţiune transversă (sindromul Brown-Sequard) şi în secţiune transversă
complete
·
să aplice algoritmul de diagnosticare a simptomelor şi semnelor
sindromului de neuron motor periferic şi sindromului de neuron motor central în
evaluarea pacienților cu dereglari de motilitate
·
să aprecieze corect managementul tulburărilor sfincteriene de tip
central şi de tip periferic
·
să cunoască etiologia, manifestările clinice, diagnosticul și
tratamentul maladiei neuronului motor
·
să definească principiile și
utilitatea examenului electrofiziologic prin electromiografie (EMG) în
diagnosticul maladiilor sistemului nervos
Bibliografie
A. Obligatorie:
1. Gherman D. Neurologie și
neurochirurgie: manual / D. Gherman, I. Moldovanu, G. Zapuhlâh; Universitatea
de Stat de Medicina și Farmacie "Nicolae Testemițanu". – Chișinău:
Medicină, 2003. - 528 p.
2. Gavriliuc M. Teste de
autoevaluare și autocontrol la neurologie și neurochirurgie, Chișinău:
Medicina, 2008. - 432 p.
3. Gavriliuc M. Examen
neurologic. -Ch. : S. N., 2012 (”Tipografia-Sirius”). -140 p.
B. Suplimentară:
1. Gherman D. Dictionar de
neurologie / D. Gherman, I. Cezar. - Chisinau, 1994. - 224 p. : il.
2. Popa, C. Neurologie / C. Popa.
- Bucuresti : National , 1997. - 910 p.
: il.
3. Harrison`s Neurology in Clinical Medicine.
Editor: Stephen L. Hauser; Associate Editor: Scott Andrew Josephson. 2010, 765
p. Varianta electronică a ediției.
4. Harrison's neurology in
clinical medicine ed.: S. L. Hauser. - New York, 2013
5. Neurological examination.
Made Easy. Editor: Geraint Fuller. 1999, 219 p.
Surse Internet (la necessitate):
5. https://reference.medscape.com/
Tema 3. MOTILITATEA. SISTEMUL
EXTRAPIRAMIDAL. SINDROMUL HIPERTONIC-HIPOCINETIC. BOALA PARKINSON. SINDROMUL
HIPOTONIC-HIPERCINETIC. TICURILE. CEREBELUL: PRINCIPII ANATOMICE ȘI FIZIOLOGICE
DE CONSTITUIRE, EXAMENUL CLINIC, MANIFESTĂRI CLINICE DE AFECTARE. ATAXIILE.
Scopul: Studiul
particularităților anatomo-funcționale ale sistemului
extrapiramidal şi cerebelului; însuțirea simptomelor şi sindroamelor de
afectare a sistemului extrapiramidal şi a cerebelului, metodelor de examinare
ale sistemului extrapiramidal şi a cerebelului.
Durata lucrării practice/ seminarului: 225 minute.
Întrebări pentru pregătirea individuală
1. Particularităţile
anatomo-fiziologice ale sistemului extrapiramidal.
2. Noţiunea de sindrom
hipertonic-hipocinetic.
3. Noţiunea de sindrom
hipotonic-hipercinetic.
4. Semiologia mişcărilor
involuntare: tremorul (parkinsonian, de atitudine, de acţiune), coreea,
atetoza, distonia, diskineziile iatrogene, ticurile, hemispasmul facial,
miocloniile, hemibalismul.
5. Boala Parkinson:
patogenia, manifestările clinice, tratamentul.
6. Coreea Sidenham:
etiologia, manifestările clinice, tratamentul.
7. Coreea Huntington.
Etiologia, manifestările clinice, tratamentul.
8. Ticurile.
9. Cerebelul: principii
anatomice și fiziologice de constituire, examenul clinic, manifestări clinice
de afectare.
10. Ataxiile
spinocerebeloase: manifestări clinice, diagnostic.
Literatura recomandată: A: 1, 2,
3, B: 1, 2, 3, 4, 5.
Modalitatea petrecerii lucrării practice și
seminarului
Nr. d/o
|
Compartimentul lecţiei practice
|
Durata
(min)
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
|
Prezentarea temei şi
planului lecţiei practice.
Testarea grilă.
Răspuns la întrebările
studenţilor, explicaţii suplimentare.
Discutarea reperelor teoretice ale temei și
verificarea gradului de însușire a subiectelor acesteia.
Demonstrarea de către
pedagog a 2 pacienţi ( cu Boala Parchinson sau sindrom hipoton –
hiperchinetic sau tulburări cerebeloase).
Lucrul în pereche a
studenţilor de însuşire unul pe altul a dexterităţilor manuale la temă în
sala de studii sub supravegherea şi îndrumarea profesorului.
Lucrul studenţilor cu
pacienţii în saloane sub supravegherea profesorului.
Demonstrarea și
discutarea investigațiilor suplimentare la tema discutată (ENG, CT şi IRM).
Verificarea însuşirii
dexterităţilor manuale.
Rezolvarea de către
studenţi în sala de studii a problemelor topice.
Bilanţ: profesorul
răspunde la întrebări, apreciază şi comentează gradul de activitate a
fiecărui student.
|
3
30
10
40
30
15
45
10
20
15
7
|
Finalități de studiu
·
să definească particularităţile anatomo-fiziologice ale sistemului
extrapiramidal
·
să definească sindroamele hipertonic-hipokinetic şi hiperkinetic-hipotonic
·
să cunoască semiologia mişcărilor involuntare: tremorul (parkinsonian,
de atitudine, de acţiune), coreea, atetoza, distonia, diskineziile iatrogene,
ticurile, hemispasmul facial, miocloniile, hemibalismul
·
să cunoască patogenia, manifestările clinice,
tratamentul Bolii Parkinson
·
să cunoască etiologia, manifestările clinice, tratamentul Coreei
Sidenham, a Ticurilor, Coreei Huntington
·
să definească principiile anatomice și fiziologice de
constituire ale cerebelului
·
să cunoască semiologia afectării cerebelului: ataxia,
dismetria, asinergia, adiadohokinezia, tremorul intenţionat, tulburările de
limbaj şi scris
·
să cunoască metodica examenului clinic al cerebelului
·
sa cunoască semiologia dereglărilor de mers și
particularităţile clinice de diagnostic topic şi etiologic
Bibliografie
A. Obligatorie:
1. Gherman D. Neurologie și
neurochirurgie: manual / D. Gherman, I. Moldovanu, G. Zapuhlâh; Universitatea
de Stat de Medicina și Farmacie "Nicolae Testemițanu". – Chișinău:
Medicină, 2003. - 528 p.
2. Gavriliuc M. Teste de
autoevaluare și autocontrol la neurologie și neurochirurgie, Chișinău:
Medicina, 2008. - 432 p.
3. Gavriliuc M. Examen
neurologic. -Ch. : S. N., 2012 (”Tipografia-Sirius”). -140 p.
B. Suplimentară:
1. Gherman D. Dictionar de
neurologie / D. Gherman, I. Cezar. - Chisinau, 1994. - 224 p. : il.
2. Popa, C. Neurologie / C. Popa.
- Bucuresti : National , 1997. - 910 p.
: il.
3. Harrison`s Neurology in Clinical Medicine.
Editor: Stephen L. Hauser; Associate Editor: Scott Andrew Josephson. 2010, 765
p. Varianta electronică a ediției.
4. Harrison's neurology in
clinical medicine ed.: S. L. Hauser. - New York, 2013
5. Neurological examination.
Made Easy. Editor: Geraint Fuller. 1999, 219 p.
Surse Internet (la necessitate):
5. https://reference.medscape.com/
Tema 4. TRUNCHIUL CEREBRAL ȘI NERVII CRANIENI: PRINCIPII
ANATOMICE ȘI FIZIOLOGICE DE CONSTITUIRE, EXAMENUL CLINIC, SEMNELE ȘI SIMPTOMELE
DE AFECTARE. SINDROAMELE ALTERNE: DEFINITIE ȘI CLASIFICARE TOPOGRAFICĂ.
SINDROMUL BULBAR ȘI PSEUDOBULBAR. VERTIJUL. NEVRITA / NEUROPATIA FACIALĂ.
Scopul: Studiul particularităților
anatomo-funcționale și de afectare ale trunchiului cerebral și nervilor
cranieni. Verificarea şi consolidarea cunoştinţelor studenţilor despre anatomia
nervilor cranieni. Însuşirea dexterităţilor manuale de examinare clinică a
funcţiei nervilor cranieni. Dezvoltarea raţionamentului clinic în stabilirea
diagnosticului de localizare pe bază de cunoştinţe teoretice şi observaţii
clinice.
Durata lucrării practice/ seminarului: 225 minute.
Întrebări pentru pregătirea individuală
1.
Particularităţile
anatomice şi fiziologice ale trunchiului cerebral.
2.
Criteriile
de clasificare a nervilor cranieni.
3.
Generalităţile
de constituire şi funcţionare a nervilor cranieni senzitivi-senzoriali.
4.
Generalităţile
de constituire şi funcţionare a nervilor cranieni motorii.
5.
Semiologia
lezării nervilor cranieni.
6.
Caracteristica
generală a sindroamelor alterne de trunchi cerebral.
7.
Manifestările
clinice ale sindromului bulbar şi pseudobulbar.
8. Manifestările
clinice şi
principiile de tratament ale vertijului paroxistic pozițional benign.
9. Manifestările
clinice şi
principiile de tratament ale nevritei / neuropatiei faciale.
10. Manifestările
clinice şi
principiile de tratament ale nevralgiei trigeminale.
Literatura recomandată: A: 1, 2,
3, B: 1, 2, 3, 4, 5.
Modalitatea petrecerii lucrării practice și
seminarului
Nr. d/o
|
Compartimentul lecţiei practice
|
Durata
(min)
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
|
Prezentarea temei şi
planului lecţiei practice.
Testarea grilă.
Răspuns la întrebările
studenţilor, explicaţii suplimentare.
Discutarea reperelor
teoretice ale temei și verificarea gradului de însușire a subiectelor
acesteia.
Demonstrarea de către
pedagog a 2 pacienţi cu dereglări
ale funcției nervilor cranieni.
Lucrul în pereche a
studenţilor de însuşire unul pe altul a dexterităţilor manuale la temă în
sala de studii sub supravegherea şi îndrumarea profesorului.
Lucrul studenţilor cu
pacienţii în saloane sub supravegherea profesorului.
Demonstrarea și
discutarea investigațiilor suplimentare la tema discutată (ENG, CT şi IRM).
Verificarea însuşirii
dexterităţilor manuale.
Rezolvarea de către
studenţi în sala de studii a problemelor topice.
Bilanţ: profesorul
răspunde la întrebări, apreciază şi comentează gradul de activitate a
fiecărui student.
|
3
30
10
40
30
15
45
10
20
15
7
|
Finalități de studiu
·
să cunoască algoritmul de diagnosticare a simptomelor şi semnelor de
afectare a nervilor cranieni
·
să aplice în practica clinică cunoştinţele acumulate de studenţi la obiectele
preclinice despre anatomia şi fiziologia nervilor cranieni
·
să cunoască tehnica examenului clinic al funcţiei nervilor
cranieni
·
să aprecieze corect şi să cunoască managementul tulburărilor bulbare și
pseudobulbare
·
să cunoască definiția și clasificarea topografică a sindroamelor alterne
·
să cunoască noțiuni generale ale vertijului
·
să cunoască manifestările clinice şi principiile de tratament ale:
vertijului paroxistic pozițional benign; nevritei / neuropatiei faciale;
nevralgiei trigeminale
·
acumularea experienţei clinice personale a studenţilor referitoare la
patologia nervilor cranieni
Bibliografie
A. Obligatorie:
4. Gherman D. Neurologie și
neurochirurgie: manual / D. Gherman, I. Moldovanu, G. Zapuhlâh; Universitatea
de Stat de Medicina și Farmacie "Nicolae Testemițanu". – Chișinău:
Medicină, 2003. - 528 p.
5. Gavriliuc M. Teste de
autoevaluare și autocontrol la neurologie și neurochirurgie, Chișinău:
Medicina, 2008. - 432 p.
6. Gavriliuc M. Examen
neurologic. -Ch. : S. N., 2012 (”Tipografia-Sirius”). -140 p.
B. Suplimentară:
1. Gherman D. Dictionar de
neurologie / D. Gherman, I. Cezar. - Chisinau, 1994. - 224 p. : il.
2. Popa, C. Neurologie / C. Popa.
- Bucuresti : National , 1997. - 910 p.
: il.
3. Harrison`s Neurology in Clinical Medicine.
Editor: Stephen L. Hauser; Associate Editor: Scott Andrew Josephson. 2010, 765
p. Varianta electronică a ediției.
4. Harrison's neurology in
clinical medicine ed.: S. L. Hauser. - New York, 2013
5. Neurological examination.
Made Easy. Editor: Geraint Fuller. 1999, 219 p.
Surse Internet (la necessitate):
5. https://reference.medscape.com/
Tema 5. SISTEMUL NERVOS
VEGETATIV ȘI COMPLEXUL LIMBICO-RETICULAT. SEMNELE, SIMPTOMELE ȘI SINDROAMELE DE
AFECTARE. CEFALEEA: CLAȘIFICAREA,
CRITERIILE DE DIAGNOSTIC AL CEFALEELOR PRIMARE.
Scopul: Studiul
particularităţilor anatomo-fiziologice ale sistemului nervos vegetativ.
Însuşirea simptomelor şi sindroamelor de afectare şi metodelor de examinare a
sistemului nervos vegetativ.
Durata lucrării practice/ seminarului: 225 minute.
Întrebări pentru pregătirea individuală
1.
Particularităţile
anatomice, clinico-fiziologice ale SNV simpatic şi parasimpatic; structurile
suprasegmentare şi segmentare ale SNV.
2.
Clasificarea
tulburărilor vegetative.
3.
Metodele
de investigare a SNV: clinică, instrumentală.
4.
Insuficienţa
vegetativă periferică. Factorii etiologici şi aspectele clinice.
5.
Formaţia
reticulată a trunchiului cerebral.
6.
Particularităţile
anatomo-fiziologice, sindroamele de afectare a formaţiei reticulate:
narcolepsia, hipersomnia idiopatică, dissomniile.
7.
Particularităţile
anatomo-fiziologice ale hipotalamusului şi sindroamele disfuncţiei
hipotalamice.
8.
Atacurile
de panică, criterii de diagnostic, tratament.
9. Cefaleea:
clașificarea, criteriile de diagnostic al cefaleelor primare.
Literatura recomandată: 1, 2, 3,
4, 5, 6.
Modalitatea petrecerii lucrării practice și
seminarului
Nr. d/o
|
Compartimentul lecţiei practice
|
Durata
(min)
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
|
Prezentarea temei şi
planului lecţiei practice.
Testarea grilă.
Răspuns la întrebările studenţilor,
explicaţii suplimentare.
Discutarea reperelor teoretice ale temei și
verificarea gradului de însușire a subiectelor acesteia.
Demonstrarea de către
pedagog a 2 pacienţi cu cefalee primară sau insuficiență vegetativă.
Lucrul în pereche a
studenţilor de însuşire unul pe altul a dexterităţilor manuale la temă în
sala de studii sub supravegherea şi îndrumarea profesorului.
Lucrul studenţilor cu
pacienţii în saloane sub supravegherea profesorului.
Demonstrarea și
discutarea investigațiilor suplimentare la tema discutată (ENG, CT şi IRM).
Verificarea însuşirii
dexterităţilor manuale.
Rezolvarea de către
studenţi în sala de studii a problemelor topice.
Bilanţ: profesorul
răspunde la întrebări, apreciază şi comentează gradul de activitate a
fiecărui student.
|
3
30
10
40
30
15
45
10
20
15
7
|
Finalități de studiu
·
să cunoască particularităţilor anatomo-fiziologice ale
sistemului nervos vegetativ
·
să cunoască clasificarea
tulburărilor vegetative
·
să cunoască manifestările clinice de afectare a
sistemului nervos vegetativ suprasegmentar şi segmentar
·
să aplice metode de diagnostic (clinic, status neurologic
obiectiv, paraclinic) al maladiilor sistemului nervos vegetativ
·
să evalueze rezultatele investigaţiilor suplimentare de
diagnostic pentru aprecierea stării funcţionale ale sistemului nervos vegetativ
·
să aprecieze rezultatele metodelor de diagnostic aplicate
a maladiilor sistemului nervos vegetativ
·
să aprecieze evoluţia proceselor fiziologice şi etiologia
proceselor patologice ale sistemului nervos vegetativ
·
să aprecieze rolul sistemului nervos vegetativ în
patogenia maladiilor psihosomatice
·
să cunoască noţiunea
de cefalee: clașificarea, criteriile de diagnostic al cefaleelor primare
Bibliografie
A. Obligatorie:
1. Gherman D. Neurologie și
neurochirurgie: manual / D. Gherman, I. Moldovanu, G. Zapuhlâh; Universitatea
de Stat de Medicina și Farmacie "Nicolae Testemițanu". – Chișinău:
Medicină, 2003. - 528 p.
2. Gavriliuc M. Teste de
autoevaluare și autocontrol la neurologie și neurochirurgie, Chișinău:
Medicina, 2008. - 432 p.
3. Gavriliuc M. Examen
neurologic. -Ch. : S. N., 2012 (”Tipografia-Sirius”). -140 p.
B. Suplimentară:
1. Gherman D. Dictionar de
neurologie / D. Gherman, I. Cezar. - Chisinau, 1994. - 224 p. : il.
2. Popa, C. Neurologie / C. Popa.
- Bucuresti : National , 1997. - 910 p.
: il.
3. Harrison`s Neurology in Clinical Medicine.
Editor: Stephen L. Hauser; Associate Editor: Scott Andrew Josephson. 2010, 765
p. Varianta electronică a ediției.
4. Harrison's neurology in
clinical medicine ed.: S. L. Hauser. - New York, 2013
5. Neurological examination.
Made Easy. Editor: Geraint Fuller. 1999, 219 p.
Surse Internet (la necessitate):
5. https://reference.medscape.com/
Tema 6. INTRODUCERE ÎN NEUROPȘIHOLOGIA CLINICĂ. CORTEXUL
CEREBRAL. SEMNELE, SIMPTOMELE ȘI
SINDROAMELE DE AFECTARE. DEMENȚELE. EXAMENUL PRIN REZONANȚĂ MAGNETICĂ: PRINCIPII,
UTILITATE CLINICĂ.
Scopul: Studierea particularităților anatomo-fiziologice ale analizatorilor
corticali, funcţiilor superioare ale cortexului cerebral (limbajul, praxia,
gnozia, scrisul, calculul etc) şi semnele
de afectare; însușirea metodelor de examinare ale funcţiilor cerebrale
superioare pentru a aprecia corect diagnosticul clinic şi a administra
tratament adecvat etiopatogenic.
.
Durata lucrării practice/ seminarului: 225 minute.
Întrebări pentru pregătirea individuală
1. Analizatorii corticali şi
semnele de afectare a analizatorilor corticali.
2. Funcţiile principale ale
cortexului cerebral (limbajul, praxia, gnozia, scrisul, calculul etc).
3.
Semnele de afectare a analizatorilor corticali, sindroamele majore: afazia, apraxia, agnozia.
4.
Localizarea analizatorilor corticali ai gustului,
mirosului, auzului, văzului.
5. Metodele clinice de
examinare a analizatorilor corticali.
6. Neuropsihologia
clinică şi modificările capacităţilor intelectuale, de percepţie, de memorie şi
de personalitate, care pot apărea în cadrul leziunilor cerebrale organice.
7. Demenţele vasculară și
degenerativă, manifestări clinice, diagnostic diferențial și tratament.
8. Principiile şi utilitate clinică a examenului prin Rezonanță
Magnetică.
Literatura recomandată: 1, 2, 3,
4, 5, 6.
Modalitatea petrecerii lucrării practice și
seminarului
Nr. d/o
|
Compartimentul lecţiei practice
|
Durata
(min)
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
|
Prezentarea temei şi
planului lecţiei practice.
Testarea grilă.
Răspuns la întrebările
studenţilor, explicaţii suplimentare.
Discutarea reperelor teoretice ale temei și
verificarea gradului de însușire a subiectelor acesteia.
Demonstrarea de către
pedagog a 2 pacienţi cu semne de afectare a analizatorilor corticali.
Lucrul în pereche a
studenţilor de însuşire unul pe altul a dexterităţilor manuale la temă în
sala de studii sub supravegherea şi îndrumarea profesorului.
Lucrul studenţilor cu
pacienţii în saloane sub supravegherea profesorului.
Demonstrarea și
discutarea investigațiilor suplimentare la tema discutată (ENG, CT şi IRM).
Verificarea însuşirii
dexterităţilor manuale.
Rezolvarea de către
studenţi în sala de studii a problemelor topice.
Bilanţ: profesorul
răspunde la întrebări, apreciază şi comentează gradul de activitate a
fiecărui student.
|
3
30
10
40
30
15
45
10
20
15
7
|
Finalități de studiu
·
să cunoască analizatorii corticali şi să aprecieze
semnele de afectare a analizatorilor corticali
·
să cunoască funcţiile superioare ale cortexului cerebral
(limbajul, praxia, gnozia, scrisul, calculul etc) şi semnele lor de afectare
·
să definescă noţiunea de afazie
·
să definescă noţiunea de agnozie
·
să definescă noţiunea de apraxie
·
să definescă noţiunea de amnezie
·
să cunoască metodele clinice de examinare a
analizatorilor corticali
·
să cunoască noţiuni de neuropsihologie clinică şi analiza
modificărilor capacităţilor intelectuale, de pecepţie, de memorie şi de
personalitate, care pot apărea în cadrul leziunilor cerebrale organice
·
să aplice metode de examinare ale funcţiilor cerebrale
superioare pentru a aprecia corect diagnosticul clinic şi a administra
tratament adecvat etiopatogenic
·
să cunoască noţiunea de demenţă vasculară și degenerativă,
manifestări clinice, diagnostic diferențial și tratament
·
să definească principiile şi utilitatea clinică a
examenului prin Rezonanță Magnetică
Bibliografie
A. Obligatorie:
1. Gherman D. Neurologie și
neurochirurgie: manual / D. Gherman, I. Moldovanu, G. Zapuhlâh; Universitatea
de Stat de Medicina și Farmacie "Nicolae Testemițanu". – Chișinău:
Medicină, 2003. - 528 p.
2. Gavriliuc M. Teste de
autoevaluare și autocontrol la neurologie și neurochirurgie, Chișinău:
Medicina, 2008. - 432 p.
3. Gavriliuc M. Examen
neurologic. -Ch. : S. N., 2012 (”Tipografia-Sirius”). -140 p.
B. Suplimentară:
1. Gherman D. Dictionar de
neurologie / D. Gherman, I. Cezar. - Chisinau, 1994. - 224 p. : il.
2. Popa, C. Neurologie / C. Popa.
- Bucuresti : National , 1997. - 910 p.
: il.
3. Harrison`s Neurology in Clinical Medicine.
Editor: Stephen L. Hauser; Associate Editor: Scott Andrew Josephson. 2010, 765
p. Varianta electronică a ediției.
4. Harrison's neurology in
clinical medicine ed.: S. L. Hauser. - New York, 2013
5. Neurological examination.
Made Easy. Editor: Geraint Fuller. 1999, 219 p.
Surse Internet (la necessitate):
5. https://reference.medscape.com/
Tema 7. EXAMENUL PACIENTULUI FĂRĂ CONŞTIENȚĂ. COMA. NOȚIUNI DE
STARE VEGETATIVĂ, MUTISM AKINETIC,
SINDROM LOCKED-IN, AREACTIVITATE PSIHICĂ. MOARTEA CEREBRALĂ. EXAMENUL PRIN COMPUTER
TOMOGRAFIE: PRINCIPII, UTILITATE CLINICĂ.
Scopul: Studiul particularităţilor anatomo-fiziologice ale
conștienței și dereglărilor de conștiență. Însuşirea manifestărilor clinice,
algoritmului de examinare, metodelor de diagnostic paraclinice și principiilor
de tratament ale stărilor comatose și pseudo-comatoase.
Durata lucrării practice/ seminarului: 225 minute.
Întrebări
pentru pregătirea individuală
1. Definiția comei. Etiopatogenia comelor.
2. Clasificarea comelor.
3. Diagnosticul diferenţial al comelor neurogene
și metabolice.
4. Examenul clinic al pacientului fără conştienţă.
Scala Glasgow.
5. Diagnosticul paraclinic al stărilor comatoase.
6. Principiile de tratament ale stărilor
comatoase.
7. Stările pseudo-comatoase: definiţia, cauzele,
fiziologia patologică a statusului vegetativ, mutismului akinetic, sindromului
de deaferentare (locked-in syndrome).
8. Moartea cerebrală.
9. Examenul prin Computer Tomografie: principii,
utilitate clinică.
Literatura recomandată: A: 1, 2,
3, B: 1, 2, 3, 4, 5, 6.
Modalitatea petrecerii lucrării practice și
seminarului
Nr. d/o
|
Compartimentul
lecţiei practice
|
Durata
(min)
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
|
Prezentarea temei şi
planului lecţiei practice.
Testarea grilă.
Răspuns la întrebările
studenţilor, explicaţii suplimentare.
Discutarea reperelor
teoretice ale temei și verificarea gradului de însușire a subiectelor
acesteia.
Demonstrarea de către
pedagog a 2 pacienţi cu dereglări de conștiență.
Lucrul în pereche a
studenţilor de însuşire unul pe altul a dexterităţilor manuale la temă în
sala de studii sub supravegherea şi îndrumarea profesorului.
Lucrul studenţilor cu
pacienţii în saloane sub supravegherea profesorului.
Demonstrarea și
discutarea investigațiilor suplimentare la tema discutată (CT) și a
scorurilor clinice (scala Glasgow) .
Verificarea însuşirii
dexterităţilor manuale.
Rezolvarea de către
studenţi în sala de studii a problemelor de situație (cazuri clinice).
Bilanţ: profesorul
răspunde la întrebări, apreciază şi comentează gradul de activitate a
fiecărui student.
|
3
30
10
40
30
15
45
10
20
15
7
|
Finalități de studiu
·
să definească starea de conștiență normală și modificată
·
să cunoască substratul anatomic al conștienței
·
să cunoască mecanismele etiopatogenetice
ale stării de comă
·
să demonstreze abilități de examinare a
pacientului fără conștiență
·
să aplice informațiile obținute pentru
diferențierea diferitor stări de dereglare a conștienței
·
să interpreteze rezultatele investigațiilor imagistice
și de laborator în diagnosticul stărilor comatoase
·
să înțeleagă utilitatea scalei Glasgow în aprecierea
stării de conștiență
·
să interpreteze rezultatele scalei Glasgow
·
să cunoască principiile de tratament ale stărilor
comatoase pornind de la etiologia acestora
·
să cunoască protocolul de stabilire a diagnosticului de
moarte cerebrală
·
să posede noțiuni de etică medicală în contextul
comunicării diagnosticului de moarte cerebrală
·
să cunoască principiile și indicațiile examinării prin
tomografie computerizată
·
să interpreteze rezultatele investigațiilor prin computer tomografie
Bibliografie
A. Obligatorie:
1. Gherman D. Neurologie și
neurochirurgie: manual / D. Gherman, I. Moldovanu, G. Zapuhlâh; Universitatea
de Stat de Medicina și Farmacie "Nicolae Testemițanu". – Chișinău:
Medicină, 2003. - 528 p.
2. Gavriliuc M. Teste de
autoevaluare și autocontrol la neurologie și neurochirurgie, Chișinău:
Medicina, 2008. - 432 p.
3. Gavriliuc M. Examen
neurologic. -Ch. : S. N., 2012 (”Tipografia-Sirius”). -140 p.
B. Suplimentară:
1. Gherman D. Dictionar de
neurologie / D. Gherman, I. Cezar. - Chisinau, 1994. - 224 p. : il.
2. Popa, C. Neurologie / C. Popa.
- Bucuresti : National , 1997. - 910 p.
: il.
3. Harrison`s Neurology in Clinical Medicine.
Editor: Stephen L. Hauser; Associate Editor: Scott Andrew Josephson. 2010, 765
p. Varianta electronică a ediției.
4. Harrison's neurology in
clinical medicine ed.: S. L. Hauser. - New York, 2013
5. Neurological examination.
Made Easy. Editor: Geraint Fuller. 1999, 219 p.
Surse Internet (la necessitate):
5. https://reference.medscape.com/
Tema 8. BOLILE CEREBRO-VASCULARE. DATE EPIDEMIOLOGIE, FACTORI DE RISC, CLASIFICARE.
ACCIDENTUL VASCULAR CEREBRAL ISCHEMIC. TRATAMENTUL ÎN PERIOADA ACUTĂ,
PROFILAXIA PRIMARĂ ȘI SECUNDARĂ.
Scopul: Studierea factorilor de risc ce duc la apariția
accidentelor vasculare cerebarale. Însuşirea manifestărilor clinice, algoritmului
de examinare și triere a pacienților cu accident vascular cerebral, metodelor
de diagnostic paraclinice și principiilor de tratament în accidentul vascular
ischemic acut în ferestra terapeutică și în afara ei.
Durata lucrării practice/ seminarului: 225 minute.
Întrebări pentru pregătirea individuală
1. Ce este boala cerebrovasculară?
2. Care sunt factorii de risc în apariția bolii cerebro-vasculare?
3. Care sunt particularitățile vascularizăii
cerebrale și sindroame clinice de afectare?
4. Ce reprezintă cascada ischemică și penumbra?
5. Care sunt explorările paraclinice și de
laborator în cadrul unui accident vascular cerebral ischemic?
6. Care este tratamentul acut al accidentului
vascular cerebral ischemic?
7. Cum se efectuează profilaxia secundară în
accidentul vascular cerebral ischemic?
8. Care sunt princpiile de neurorecuperare după
un accident vascular cerebral?
Literatura recomandată: A. 1, 2,
3. B. 1, 2, 3, 4, 5, 6.
Modalitatea petrecerii lucrării practice și
seminarului
Nr. d/o
|
Compartimentul
lecţiei practice
|
Durata
(min)
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
|
Prezentarea temei şi
planului lecţiei practice.
Testarea grilă.
Răspuns la întrebările
studenţilor, explicaţii suplimentare.
Discutarea reperelor
teoretice ale temei și verificarea gradului de însușire a subiectelor
acesteia.
Demonstrarea de către
profesor a 2 pacienţi cu accidente vasculare cerebrale ischemice cu factori
de risc, demonstrarea NIHSS.
Lucrul în pereche a
studenţilor de însuşire unul pe altul a dexterităţilor manuale la temă în
sala de studii sub supravegherea şi îndrumarea profesorului.
Lucrul studenţilor cu
pacienţii în saloane sub supravegherea profesorului.
Demonstrarea și
discutarea investigațiilor suplimentare la tema discutată (CT, CT
angiografia, RMN, Doppler).
Verificarea însuşirii
dexterităţilor manuale.
Rezolvarea de către
studenţi în sala de studii a problemelor de situație (cazuri clinice).
Bilanţ: profesorul
răspunde la întrebări, apreciază şi comentează gradul de activitate a
fiecărui student.
|
3
30
10
40
30
15
45
10
20
15
7
|
Finalități de studiu
·
să definească accidentul vascular cerebral și
tipurile acestuia
·
să definească factorii de risc nemodificabili
și modificabili și semnificația acestora pentru instalarea accidentului
vascular cerebral
·
să cunoască cauzele accidentului vascular
cerebral
·
să cunoască vascularizarea creierului și
mecanismele de autoregulare
·
să cunoască manifestările clinice ale
accidentului vascular cerebral
·
să demonstreze abilități de identificare a
tulburărilor de motilitate, sensibilitate, nervi cranieni și a funcțiilor
cognitive superioare la pacientul cu accident vascular cerebral
·
să interpreteze modificările imagistice ale
accidentului vascular cerebral pe imaginile prin tomografie computerizata și
rezonanță magnetică nucleară
·
să cunoască
principiul metodei prin Ultrasonografie Doppler și semnificatia acesteia pentru
un pacient cu patologie cerebro-vasculară
·
să defineasca
noțiunea de „fereastră terapeutica” și semnificația acesteia în managementul
pacientului cu ictus acut
·
să înțeleaga
utilitatea scorului NIHSS în aprecierea gravității accidentului vascular
cerebral
·
să cunoască cum se
realizeaza tromboliza medicamentoasă și mecanica, indicațiile și
contraindicațiile procedurilor
·
să ia decizie
optimă în perioada supraacuta a ictusului și să cunoască managementul la etapa
pre- și intraspitaliceasc
·
să demonstreze
abilități de comunicare cu pacientul în vederea explicării cauzei ictusului,
factorilor de risc și modalitățile de influență asupra lor
·
să relateze despre
principiile de recuperare neurologică a pacientului cu ictus cerebral
·
să prescrie
medicamente pentru profilaxia primară și secundară a maladiilor
cerebro-vasculare
Bibliografie
A. Obligatorie:
1. Gherman D. Neurologie și
neurochirurgie: manual / D. Gherman, I. Moldovanu, G. Zapuhlâh; Universitatea
de Stat de Medicina și Farmacie "Nicolae Testemițanu". – Chișinău:
Medicină, 2003. - 528 p.
2. Gavriliuc M. Teste de
autoevaluare și autocontrol la neurologie și neurochirurgie, Chișinău:
Medicina, 2008. - 432 p.
3. Gavriliuc M. Examen
neurologic. -Ch. : S. N., 2012 (”Tipografia-Sirius”). -140 p.
B. Suplimentară:
1. Gherman D. Dictionar de
neurologie / D. Gherman, I. Cezar. - Chisinau, 1994. - 224 p. : il.
2. Popa, C. Neurologie / C. Popa.
- Bucuresti : National , 1997. - 910 p.
: il.
3. Harrison`s Neurology in Clinical Medicine.
Editor: Stephen L. Hauser; Associate Editor: Scott Andrew Josephson. 2010, 765
p. Varianta electronică a ediției.
4. Harrison's neurology in
clinical medicine ed.: S. L. Hauser. - New York, 2013
5. Neurological examination.
Made Easy. Editor: Geraint Fuller. 1999, 219 p.
Surse Internet (la necessitate):
5. https://reference.medscape.com/
Tema 9. ACCIDENTUL VASCULAR
CEREBRAL HEMORAGIC. PRINCIPII DE NEURORECUPERARE. EXAMENUL PRIN ULTRASONOGRAFIE
DOPPLER A VASELOR MAGISTRALE CERVICO-CEREBRALE: PRINCIPII ȘI UTILITATE CLINICĂ.
MANIFESTĂRI NEUROLOGICE ÎN AFECȚIUNI SOMATICE.
Scopul: Studierea factorilor de risc în apariția
accidentelor vasculare hemoragice. Insușirea tabloului clinic al accidentelor
vasculare cerebrale hemoragice în hemoragiile subarahnoidiene și hematoamele
intracerebrale spontane. Insușirea modalităților paraclinice și imagistice în
diagnosticarea accidentelor vasculare cerebrale hemoragice și a
particularităților de tratament.
Durata lucrării practice/ seminarului: 225 minute.
Întrebări pentru pregătirea individuală
1. Care sunt factorii de risc în apariția
accidentelor vasculare cerebrale hemoragice?
2. Care este tabloul clinic al accidentelor
vasculare cerebrale hemoragice?
3. Clasificarea accidentelor vasculare cerebrale
hemoragice, scala Hunt-Hess.
4. Ce investigații complementare pot fi utilzate
pentru stabilirea diagnisticului de accident vascular cerebral?
5. Care sunt măsurile terapeutice și
intervenționale pentru tratamentul accidentului vascular hemoragic?
Literatura recomandată: A. 1, 2,
3. B. 1, 2, 3, 4, 5, 6.
Modalitatea petrecerii lucrării practice și seminarului
Nr. d/o
|
Compartimentul
lecţiei practice
|
Durata
(min)
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
|
Prezentarea temei şi
planului lecţiei practice.
Testarea grilă.
Răspuns la întrebările
studenţilor, explicaţii suplimentare.
Discutarea reperelor
teoretice ale temei și verificarea gradului de însușire a subiectelor
acesteia.
Demonstrarea de către
profesor a 2 pacienţi cu accidente vasculare cerebrale hemoragice cu hematom
intracerebral sau hemoragie subarahnoidiană.
Lucrul în pereche a studenţilor
de însuşire unul pe altul a dexterităţilor manuale la temă în sala de studii
sub supravegherea şi îndrumarea profesorului.
Lucrul studenţilor cu
pacienţii în saloane sub supravegherea profesorului.
Demonstrarea și
discutarea investigațiilor suplimentare la tema discutată (CT, CT
angiografia, RMN, Doppler).
Verificarea însuşirii
dexterităţilor manuale.
Rezolvarea de către
studenţi în sala de studii a problemelor de situație (cazuri clinice).
Bilanţ: profesorul
răspunde la întrebări, apreciază şi comentează gradul de activitate a
fiecărui student.
|
3
30
10
40
30
15
45
10
20
15
7
|
Finalități de studiu
·
să cunoască
manifestările clinice ale accidentului vascular cerebral
·
să demonstreze abilități de identificare a
tulburărilor de motilitate, sensibilitate, nervi cranieni și a funcțiilor
cognitive superioare la pacientul cu accident vascular cerebral
·
să interpreteze modificările imagistice ale
accidentului vascular cerebral pe imaginile prin tomografie computerizata și
rezonanță magnetică nucleară să definească accidentul vascular cerebral și
tipurile acestuia
·
să definească factorii de risc nemodificabili
și modificabili și semnificația acestora pentru instalarea accidentului
vascular cerebral
·
să cunoască cauzele accidentului vascular
cerebral să demonstreze abilități de comunicare cu pacientul în vederea
explicării cauzei ictusului, factorilor de risc și modalitățile de influență
asupra lor
·
să relateze despre
principiile de recuperare neurologică a pacientului cu ictus cerebral
·
să prescrie
medicamente pentru profilaxia primară și secundară a maladiilor
cerebro-vasculare
Bibliografie
A. Obligatorie:
1. Gherman D. Neurologie și
neurochirurgie: manual / D. Gherman, I. Moldovanu, G. Zapuhlâh; Universitatea
de Stat de Medicina și Farmacie "Nicolae Testemițanu". – Chișinău:
Medicină, 2003. - 528 p.
2. Gavriliuc M. Teste de
autoevaluare și autocontrol la neurologie și neurochirurgie, Chișinău:
Medicina, 2008. - 432 p.
3. Gavriliuc M. Examen
neurologic. -Ch. : S. N., 2012 (”Tipografia-Sirius”). -140 p.
B. Suplimentară:
1. Gherman D. Dictionar de
neurologie / D. Gherman, I. Cezar. - Chisinau, 1994. - 224 p. : il.
2. Popa, C. Neurologie / C. Popa.
- Bucuresti : National , 1997. - 910 p.
: il.
3. Harrison`s Neurology in Clinical Medicine.
Editor: Stephen L. Hauser; Associate Editor: Scott Andrew Josephson. 2010, 765
p. Varianta electronică a ediției.
4. Harrison's neurology in
clinical medicine ed.: S. L. Hauser. - New York, 2013
5. Neurological examination.
Made Easy. Editor: Geraint Fuller. 1999, 219 p.
Surse Internet (la necessitate):
5. https://reference.medscape.com/
Tema 10. BOLILE INFECȚIOASE ALE
SISTEMULUI NERVOS: NOȚIUNI GENERALE, CLASIFICARE. MENINGITELE ȘI ENCEFALITELE.
ENCEFALITA HERPETICĂ. ENCEFALITA REUMATICĂ. ENCEFALITA GRIPALĂ. PUNCȚIA
LOMBARĂ. EXAMENUL LICHIDULUI CEFALORAHIDIAN. SINDROAMELE LICVOREENE.
Scopul: Obținerea bazei teoretice și practice pentru
stabilirea unui diagnostic de infecție a sistemului nervos și pentru luarea
deciziilor corecte de management ale acesteia.
Durata lucrării practice/ seminarului: 225 minute.
Întrebări pentru pregătirea individuală
1. Definiția
meningitei. Clasificare.
2.
Manifestările clinice ale meningitei.
3.
Meningita bacteriană acută. Etio-patogenie. Manifestări clinice. Diagnostic.
Tratament.
4.
Meningita aseptică. Etio-patogenie. Manifestări clinice. Diagnostic. Tratament.
5.
Definiția encefalitei. Clasificare. Etiologie.
6.
Encefalita herpetică. Etio-patogenie. Manifestări clinice. Diagnostic.
Tratament.
7.
Encefalita reumatică. Etio-patogenie. Manifestări clinice. Diagnostic.
Tratament.
8.
Encefalita gripală. Etio-patogenie. Manifestări clinice. Diagnostic. Tratament.
9.
Diagnosticul paraclinic al neuroinfecțiilor.
10.
Tratamentul specific și sindromologic.
11.
Complicațiile meningitelor și encefalitelor.
Literatura recomandată: A. 1, 2,
3 B. 2, 3 C. 2
Modalitatea petrecerii lucrării practice și
seminarului
Nr. d/o
|
Compartimentul lecţiei practice
|
Durata
(min)
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
|
Prezentarea temei şi
planului lecţiei practice.
Testarea grilă.
Răspuns la întrebările studenţilor,
explicaţii suplimentare.
Discutarea reperelor teoretice ale temei și
verificarea gradului de însușire a subiectelor acesteia.
Demonstrarea de către
profesor a 2 pacienţi cu sindrom meningean.
Lucrul în pereche a
studenţilor de însuşire unul pe altul a dexterităţilor manuale la temă în
sala de studii sub supravegherea şi îndrumarea profesorului.
Lucrul studenţilor cu
pacienţii în saloane sub supravegherea profesorului.
Demonstrarea și
discutarea investigațiilor suplimentare la tema discutată (examenul
lichidului cefalorahidian).
Verificarea însuşirii
dexterităţilor manuale.
Rezolvarea de către
studenţi în sala de studii a problemelor topice.
Bilanţ: profesorul
răspunde la întrebări, apreciază şi comentează gradul de activitate a fiecărui
student.
|
3
30
10
40
30
15
45
10
20
15
7
|
Finalități de studiu
· să definească meningita și encefalita
· să cunoască principiile clasificării meningitelor și
encefalitelor
· să cunoască agenții cauzali ai meningitelor bacteriene și
aseptice
· să relateze etiologia encefalitelor
· să inteleagă patogenia meningitelor și encefalitelor
· să cunoască triada meningitică
· să cunoască manifestările clinice ale meningitei și
encefalitei
· să demonstreze abilități în aprecierea și interpretarea
corectă a
semnelor
meningiene
· să cunoască particularitățile clinice evolutive ale
meningitelor în funcție de agentul cauzal
· să identifice diagnosticul topografic al lezuinilor
cerebrale la pacientul cu encefalită
· să cunoască tehnica executării puncției lombare,
indicațiile și contraindicațiile pentru procedură
· să cunoască sindroamele licvoreene
· să interpreteze rezultatul examenului lichidului
cefalorahidian
· să cunoască metodele complementare imagistice și de
laborator necesăre pentru diagnosticul infecțiilor neurologice
· să prescrie tratamentul în cazul meningitelor și
encefalitelor
· să cunoască complicațiile meningitelor și encefalitelor
Bibliografie
A. Obligatorie:
1. Gherman D. Neurologie și
neurochirurgie: manual / D. Gherman, I. Moldovanu, G. Zapuhlâh; Universitatea
de Stat de Medicina și Farmacie "Nicolae Testemițanu". – Chișinău:
Medicină, 2003. - 528 p.
2. Gavriliuc M. Teste de
autoevaluare și autocontrol la neurologie și neurochirurgie, Chișinău:
Medicina, 2008. - 432 p.
3. Gavriliuc M. Examen
neurologic. -Ch. : S. N., 2012 (”Tipografia-Sirius”). -140 p.
B. Suplimentară:
1. Gherman D. Dictionar de
neurologie / D. Gherman, I. Cezar. - Chisinau, 1994. - 224 p. : il.
2. Popa, C. Neurologie / C. Popa.
- Bucuresti : National , 1997. - 910 p.
: il.
3. Harrison`s Neurology in Clinical Medicine.
Editor: Stephen L. Hauser; Associate Editor: Scott Andrew Josephson. 2010, 765
p. Varianta electronică a ediției.
4. Harrison's neurology in
clinical medicine ed.: S. L. Hauser. - New York, 2013
5. Neurological examination.
Made Easy. Editor: Geraint Fuller. 1999, 219 p.
Surse Internet (la necessitate):
5. https://reference.medscape.com/
Tema 11. MIELITA: NOȚIUNI GENERALE ȘI CLASIFICARE. POLIOMIELITA.
AFECȚIUNILE VASCULARE MEDULARE. NEUROSIFILISUL. AFECTAREA SISTEMULUI NERVOS ÎN
HIV/SIDA. NEUROBORELIOZA.
Scopul: Studiul cauzelor infecțioase, autoimune și vasculare
ale afectării măduvei spinării cu înțelegerea mecanismelor patogenice și
aplicarea criteriilor clinice și paraclinice pentru efectuarea diagnosticului
diferențial. Însuțirea manifestărilor clinice în neurosifilis, neuroborelioză
și afectarea sistemului nervos în HIV/SIDA.
Durata lucrării practice/ seminarului: 225 minute.
Întrebări pentru pregătirea individuală
1.
Definiția
mielitei.
2.
Clasificare.
3.
Etiologie.
Patogenie.
4.
Manifestările
clinice ale mielitei.
5.
Diagnosticul
paraclinic al mielitei.Principii de tratament.
6.
Poliomielita.
Etiologie. Patogenie. Manifestări clinice.
7.
Diagnostic
paraclinic.Tratament și profilaxie.
8.
Ictusul
medular. Definiție. Clasificare.
9.
Etiologia
si patogenia ictusului medular.
10.
Manifestările
clinice ale ictusului medular.
11.
Diagnostic
paraclinic. Principii de tratament ale ictusului medular.
12.
Mielopatia
vasculară cronică. Etiologie. Patogenie. Manifestări clinice.
13.
Diagnostic
paraclinic. Tratamentul mielopatiei vasculare cronice..
14.
Neurosifilisul.
Etiologie. Patogenie. Manifestări clinice.
15.
Diagnosticul
paraclinic al neurosifilisului.
16.
Tratamentul
neurosifilisului.
17.
Definiția
infecției HIV-SIDA.Clasificarea.
18.
Cauzele
afectării sistemului nervos la pacientul HIV-infectat.
19.
Formele
clinice.Diagnostic paraclinic.Principii de tratament.
20.
Definitia
Neuroboreliozei Lyme.
21.
Etiologie
si patogenia Neuroboreliozei.
22.
Manifestările
clinice ale Neuroboreliozei.
23.
Diagnosticul
paraclinic, tratamentul și profilaxia manifestarilor neurologice ale maladiei
Lyme.
Literatura recomandată: A. 1, 2,
3 B. 2, 3, 4 C. 2
Modalitatea petrecerii lucrării
practice și seminarului
Nr. d/o
|
Compartimentul lecţiei practice
|
Durata
(min)
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
|
Prezentarea temei şi
planului lecţiei practice.
Testarea grilă.
Răspuns la întrebările
studenţilor, explicaţii suplimentare.
Discutarea reperelor teoretice ale temei și
verificarea gradului de însușire a subiectelor acesteia.
Demonstrarea de către
profesor a 2 pacienţi cu afecțiuni ale măduvei spinării.
Lucrul în pereche a
studenţilor de însuşire unul pe altul a dexterităţilor manuale la temă în
sala de studii sub supravegherea şi îndrumarea profesorului.
Lucrul studenţilor cu
pacienţii în saloane sub supravegherea profesorului.
Demonstrarea și
discutarea investigațiilor suplimentare la tema discutată (IRM, examen al
lichidului cefalorahidian).
Verificarea însuşirii
dexterităţilor manuale.
Rezolvarea de către
studenţi în sala de studii a problemelor topice.
Bilanţ: profesorul
răspunde la întrebări, apreciază şi comentează gradul de activitate a
fiecărui student.
|
3
30
10
40
30
15
45
10
20
15
7
|
Finalități de studiu
· să definească mielita
· să cunoască clasificarea mielitelor
· să cunoască factorii etiologici ai mielitelor
· să înteleagă mecanismele patogenezei mielitei în funcție
de cauză
· să cunoască manifestările clinice ale mielitei
· să identifice diagnosticul topic al leziunii medulare la
pacient cu mielită
· să cunoască metodele paraclinice utile în diagnosticul
mielitei si să argumenteze utilitatea lor
· să interpreteze rezultatele examenelor de laborator și
imagistice sugestive pentru mielită
· să cunoască și să argumenteze diagnosticul diferențial al
mielitelor
· să cunoască principiile de tratament al mielitelor
· să defineasca Poliomielita și sindromul post-polio
· să inteleagă patogenia poliomielitei și a sindromului
post-polio
· să cunoască manifestările clinice ale poliomielitei
·
să demonstreze
abilități practice pentru aprecierea semnelor de pareză periferică și semnelor
meningiene
· să interpreteze rezultatele examenelor de laborator și
imagistice sugestive pentru poliomielită
· să cunoască principiile de tratament ale poliomielitei și
sindromului post-polio și importanța măsurilor profilactice
·
să definească afecțiunile vasculare medulare acute și cronice,
formele clinice ale acestora
· să cunoască particularitățile de vascularizare a măduvei spinării
· să definească factorii de risc și semnificația acestora pentru instalarea afecțiunilor vasculare medulare
· să cunoască cauzele ictusului medular
· să cunoască manifestările clinice ale ictusului medular și mielopatiei
vasculare cronice
· să demonstreze abilități de identificare a tulburărilor de motilitate,
sensibilitate și sfincteriene la pacientul cu afecțiuni vasculare medulare
· să interpreteze modificările imagistice ale ictusului medular pe imaginile
prin rezonanță magnetică nucleară
· să manifeste capacitatea de a efectua diagnosticul diferențial al afecțiunilor vasculare medulare cu alte maladii ale măduvei spinării
· să cunoască principiile de tratament medicamentos și recuperator la
pacienții cu afecțiuni vasculare medulare
· să definească neurosifilisul
· să relateze și să inteleagă patogenia neurosifilisului
· să cunoască tabloul clinic al diferitor forme clinice ale
neurosifilisului
· să demonstreze abilități de aplicare a testului MMS
(mini-mental status) pentru aprecierea tulburărilor cognitive la pacienții cu
neurosifilis
· să interpreteze rezultatele investigațiilor de laborator
serologice, a lichidului cefalorahidian și imagistice la pacienții cu
neurosifilis
· să prescrie tratament la pacientul cu neurosifilis
· să definească noțiunea de HIV-SIDA
· să cunoască clasificarea infectiei HIV
· să cunoască patogenia afectării SN în infecția HIV
· să cunoască formele clinice ale afectării sistemului
nervos la pacientul HIV infectat și particularitățile evolutive ale fiecărei
forme
· să interpreteze rezultatele investigațiilor paraclinice
la pacienții HIV-infectați cu leziuni ale SN
· să demonstreze
abilități de comunicare a diagnosticului
la pacientul cu HIV-SIDA
· să cunoască principiile de tratament al pacientului HIV-
infectat cu diferite leziuni ale SN în funcție de forma clinică
· să definească boala Lyme și Neuroborelioza
· să ințeleagă patogenia bolii și modalitățile de
profilaxie a ei
· să cunoască clasificarea Neuroboreliozei
· să cunoască manifestarile clinice ale Neuroboreliozei
· să demonstreze abilități de apreciere a deficitului
neurologic la pacientul cu Neuroborelioza
· să demonstreze iscusința în selectarea metodelor necesare
de diagnostic paraclinic pentru stabilirea diagnosticului de Neuroborelioza
· să interpreteze rezultatele investigațiilor paraclinice
de laborator, electrofiziologice și imagistice la pacientul cu Neuroborelioza
· să prescrie tratament la pacientul cu diagnostic de
Neuroborelioza confirmat
Bibliografie
A. Obligatorie:
1. Gherman D. Neurologie și
neurochirurgie: manual / D. Gherman, I. Moldovanu, G. Zapuhlâh; Universitatea
de Stat de Medicina și Farmacie "Nicolae Testemițanu". – Chișinău:
Medicină, 2003. - 528 p.
2. Gavriliuc M. Teste de
autoevaluare și autocontrol la neurologie și neurochirurgie, Chișinău:
Medicina, 2008. - 432 p.
3. Gavriliuc M. Examen
neurologic. -Ch. : S. N., 2012 (”Tipografia-Sirius”). -140 p.
B. Suplimentară:
1. Gherman D. Dictionar de
neurologie / D. Gherman, I. Cezar. - Chisinau, 1994. - 224 p. : il.
2. Popa, C. Neurologie / C. Popa.
- Bucuresti : National , 1997. - 910 p.
: il.
3. Harrison`s Neurology in Clinical Medicine.
Editor: Stephen L. Hauser; Associate Editor: Scott Andrew Josephson. 2010, 765
p. Varianta electronică a ediției.
4. Harrison's neurology in
clinical medicine ed.: S. L. Hauser. - New York, 2013
5. Neurological examination.
Made Easy. Editor: Geraint Fuller. 1999, 219 p.
Surse Internet (la necessitate):
5. https://reference.medscape.com/
Tema
12. SCLEROZA MULTIPLĂ.
MYASTHENIA GRAVIS. SINDROMUL PARANEOPLAZIC. POTENȚIALE EVOCATE, EXAMENUL ELECTROMIOGRAFIC
DE STIMULODETECȚIE: PRINCIPII ȘI UTILITATE CLINICĂ.
Scopul: Studiul maladiilor demielinizante si autoimune ale
sistemului nervos. Cunoasterea utilitatii metodelor de diagnostic
electroneuromiografic la pacientii cu diverse afectiuni ale sistemului nervos.
Durata lucrării practice/ seminarului: 225 minute.
Întrebări pentru pregătirea individuală
1. Definiția sclerozei
multiple
2. Etiopatogenia sclerozei
multiple
3. Tabloul clinic și formele
de evoluție clinică a sclerozei multiple
4. Criteriile de diagnostic
ale sclerozei multiple (McDonald 2010)
5. Tratamentul în
exacerbările sclerozei multiple
6. Tratamentul
imunomodulator, citostatic si simptomatic în scleroza multiplă
7. Definiția Miasteniei
gravis
8. Mecanismele
fiziopatogenetice în Miastenie
9. Manifestările clinice ale
Miasteniei gravis
10. Diagnosticul Miasteniei
11. Principii de tratament în
Miastenia gravis
12. Criza miastenică
13. Tratamentul de urgenţă al
crizei miastenice
14. Definiția sindromului
paraneoplazic
15. Patogenia sindromului
paraneoplazic
16. Manifestările neurologice
în cadrul sindroamelor paraneoplazice
17. Diagnosticul sindroamelor
paraneoplazice
18. Potențiale
evocate: principii și utilitate clinică
19. Examenul
electromiografic de stimulodetecție: principii și utilitate clinică.
Literatura recomandată: A. 1,2,3
B. 2,3,4 C. 2
Modalitatea petrecerii lucrării practice și
seminarului
Nr. d/o
|
Compartimentul lecţiei practice
|
Durata
(min)
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
|
Prezentarea temei şi
planului lecţiei practice.
Testarea grilă.
Răspuns la întrebările
studenţilor, explicaţii suplimentare.
Discutarea reperelor teoretice ale temei și
verificarea gradului de însușire a subiectelor acesteia.
Demonstrarea de către
profesor a 2 pacienţi cu Scleroza multipla sau/si Miastenia Gravis.
Lucrul în pereche a
studenţilor de însuşire unul pe altul a dexterităţilor manuale la temă în
sala de studii sub supravegherea şi îndrumarea profesorului.
Lucrul studenţilor cu
pacienţii în saloane sub supravegherea profesorului.
Demonstrarea și
discutarea investigațiilor suplimentare la tema discutată (ENG, CT şi IRM,
examenul lichidului cefalorahidian la Ac anti AchR si benzi oligoclonale).
Verificarea însuşirii
dexterităţilor manuale.
Rezolvarea de către
studenţi în sala de studii a problemelor topice.
Bilanţ: profesorul
răspunde la întrebări, apreciază şi comentează gradul de activitate a
fiecărui student.
|
3
30
10
40
30
15
45
10
20
15
7
|
Finalități de studiu
·
să definească scleroza multiplă
·
să explice patogenia în scleroza multipla
·
să cunoască criteriile de diagnostic conform McDonald
2010
·
să descrie modificările imagistice caracteristice în
scleroza multiplă
·
să interpreteze testele electrofiziologice în scleroza
multiplă (potențiale evocate)
·
să descrie formele clinice ale sclerozei multiple
·
să cunoască tratamentul simptomatic în acutizări ale
sclerozei multiple
·
să cunoască posibilitățile de tratament imunomodulator în
scleroza multiplă
·
să definească Myasthenia Gravis
·
să explice patogenia în miastenia gravis cu anticorpi
anti acthr și anti-musk
·
să descrie tabloul clinic în Miastenia Gravis
·
să interpreteze testele electrofiziologice în Miastenia
Gravis (emg decrement)
·
să definească criza miastenică și criza colinergică
·
să cunoască principiile de tratament în Miastenia gravis.
·
să definească sindromul paraneoplazic
·
să explice mecanismele fiziopatogenetice ale sindromului
paraneoplazic
·
să cunoască formele de afectare ale sistemului nervos
central și periferic în cadrul sindroamelor paraneoplazice
·
să cunoască principiile de diagnostic serologic și
imagistic în sindroamele paraneoplazice.
Bibliografie
A. Obligatorie:
1. Gherman D. Neurologie și
neurochirurgie: manual / D. Gherman, I. Moldovanu, G. Zapuhlâh; Universitatea
de Stat de Medicina și Farmacie "Nicolae Testemițanu". – Chișinău: Medicină,
2003. - 528 p.
2. Gavriliuc M. Teste de
autoevaluare și autocontrol la neurologie și neurochirurgie, Chișinău:
Medicina, 2008. - 432 p.
3. Gavriliuc M. Examen
neurologic. -Ch. : S. N., 2012 (”Tipografia-Sirius”). -140 p.
B. Suplimentară:
1. Gherman D. Dictionar de
neurologie / D. Gherman, I. Cezar. - Chisinau, 1994. - 224 p. : il.
2. Popa, C. Neurologie / C. Popa.
- Bucuresti : National , 1997. - 910 p.
: il.
3. Harrison`s Neurology in Clinical Medicine.
Editor: Stephen L. Hauser; Associate Editor: Scott Andrew Josephson. 2010, 765
p. Varianta electronică a ediției.
4. Harrison's neurology in
clinical medicine ed.: S. L. Hauser. - New York, 2013
5. Neurological examination.
Made Easy. Editor: Geraint Fuller. 1999, 219 p.
Surse Internet (la necessitate):
5. https://reference.medscape.com/
Tema 13. EPILEPSIA. STAREA
DE RĂU EPILEPTIC. TRATAMENTUL INTENSIV. EEG: PRINCIPII ȘI UTILITATE
CLINICĂ. PARALIZIA CEREBRALA INFANTILĂ.
Scopul: Însușirea manifestărilor clinice, electrofiziologice
și principiilor diagnostice ale crizelor epileptice parțiale și generalizate.
Cunoașterea principiilor de tratament acut și de susținere al epilepsiei.
Studiul simptomelor clinice, metodelor de diagnostic și tratament al paraliziei
cerebrale infantile.
Durata lucrării practice/ seminarului: 225 minute.
Întrebări pentru pregătirea individuală
1.
Clasificarea epilepsiei şi
crizelor epileptice.
2.
Manifestările clinice şi
electrofiziologice ale crizelor epileptice generalizate.
3.
Manifestările clinice şi
electrofiziologice ale crizelor epileptice parţiale.
4.
Epilepsia de lob temporal.
Manifestările clinice, diagnosticul, tratamentul.
5.
Principiile şi algoritmul de
tratament аl epilepsiei.
6.
Starea de rău epileptic.
Tratamentul intensiv.
7. Paralizia cerebrală infantilă: etiologia, formele clinice şi tratamentul.
Literatura recomandată: A: 1, 2,
3, B: 1, 2, 3, 4, 5, 6.
Modalitatea petrecerii lucrării practice și
seminarului
Nr. d/o
|
Compartimentul
lecţiei practice
|
Durata
(min)
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
|
Prezentarea temei şi
planului lecţiei practice.
Testarea grilă.
Răspuns la întrebările
studenţilor, explicaţii suplimentare.
Discutarea reperelor
teoretice ale temei și verificarea gradului de însușire a subiectelor
acesteia.
Demonstrarea de către
profesor a 2 pacienţi cu epilepsie sau crize epileptic. Alternativ, prezentarea unor cazuri
clinice tipizate.
Lucrul în pereche a
studenţilor de însuşire unul pe altul a dexterităţilor manuale la temă în
sala de studii sub supravegherea şi îndrumarea profesorului.
Lucrul studenţilor cu
pacienţii în saloane sub supravegherea profesorului.
Demonstrarea și
discutarea investigațiilor suplimentare la tema discutată (EEG, video-EEG
monitoring).
Verificarea însuşirii
dexterităţilor manuale.
Rezolvarea de către
studenţi în sala de studii a problemelor de situație (cazuri clinice).
Bilanţ: profesorul
răspunde la întrebări, apreciază şi comentează gradul de activitate a fiecărui
student.
|
3
30
10
40
30
15
45
10
20
15
7
|
Finalități de studiu
· să definească crizele
convulsive
· să definească epilepsia
· să cunoască clasificarea
crizelor convulsive
· să înțeleagă mecanismele
epileptogenezei
· să cunoască manifestările
clinice ale epilepsiei
· să
manifeste capacitatea de a efectua diagnosticul diferențial al stărilor
de pierdere a conștienței
· să explice modificările
electrofiziologice ale crizelor convulsive generalizate și focale
· să definească starea de rău
epileptic
· să cunoască principiile
și algoritmul de tratament al epilepsiei
· să cunoască algoritmul de
tratament al stării de rău epileptic
· să definească epilepsia
de lob temporal
· să cunoască manifestările
clinice în epilepsia de lob temporal
· să prescrie tratament în
epilepsia de lob temporal
· să definească paralizia
cerebrală infantilă (PCI)
·
să cunoască etiologia și formele clinice ale PCI
·
să demonstreze abilități de
identificare a tulburărilor de motilitate, sensibilitate, nervi cranieni și a funcțiilor
cognitive superioare la pacientul cu PCI
Bibliografie
A. Obligatorie:
1. Gherman D. Neurologie și
neurochirurgie: manual / D. Gherman, I. Moldovanu, G. Zapuhlâh; Universitatea
de Stat de Medicina și Farmacie "Nicolae Testemițanu". – Chișinău:
Medicină, 2003. - 528 p.
2. Gavriliuc M. Teste de
autoevaluare și autocontrol la neurologie și neurochirurgie, Chișinău:
Medicina, 2008. - 432 p.
3. Gavriliuc M. Examen
neurologic. -Ch. : S. N., 2012 (”Tipografia-Sirius”). -140 p.
B. Suplimentară:
1. Gherman D. Dictionar de
neurologie / D. Gherman, I. Cezar. - Chisinau, 1994. - 224 p. : il.
2. Popa, C. Neurologie / C. Popa.
- Bucuresti : National , 1997. - 910 p.
: il.
3. Harrison`s Neurology in Clinical Medicine.
Editor: Stephen L. Hauser; Associate Editor: Scott Andrew Josephson. 2010, 765
p. Varianta electronică a ediției.
4. Harrison's neurology in
clinical medicine ed.: S. L. Hauser. - New York, 2013
5. Neurological examination.
Made Easy. Editor: Geraint Fuller. 1999, 219 p.
Surse Internet (la necessitate):
5. https://reference.medscape.com/
Tema 14. AFECȚIUNILE SISTEMULUI NERVOS PERIFERIC. RADICULOPATIA
DISCOGENĂ. SINDROMUL GUILLAIN-BARRE. POLINEUROPATIILE. PLEXOPATIA BRAHIALĂ.
NEUROPATIILE MEMBRULUI SUPERIOR ȘI INFERIOR. SINDROAME DE TUNEL. ENG: PRINCIPII
ȘI UTILITATE CLINICĂ.
Scopul: Studiul principiilor de organizare anatomică și
fiziologică a sistemului nervos periferic. Cunoașterea formelor clinice de
afectare a sistemului nervos periferic, principiilor diagnostice și de
tratament.
Durata lucrării practice/ seminarului: 225 minute.
Întrebări pentru pregătirea individuală
1.
Repere anatomice și fiziologice de organizare a sistemului nervos
periferic (SNP).
2.
Plexopatia
brahială. Definiție. Forme clinice. Etiologie. Tablou clinic. Diagnostic
paraclinic și tratament.
3.
Neuropatiile
membrului superior și inferior. Sindroame de tunel. Etiologie. Tablou clinic.
Diagnostic paraclinic și tratament.
4.
Radiculopatia
discogenă. Etiologie. Tablou clinic. Diagnostic paraclinic și tratament.
5.
Polineuropatiile:
diabetică, alcoolică, în intoxicații cu substanțe fosfororganice. Etiologie.
Patofiziologie. Tablou clinic. Diagnostic paraclinic și tratament.
6.
Sindromul
Guillain-Barre. Etiologie. Patofiziologie. Tablou clinic. Diagnostic paraclinic
și tratament.
7. Electroneurografia (ENG): principii și utilitate
clinică.
Literatura recomandată: A: 1, 2,
3, B: 1, 2, 3, 4, 5, 6.
Modalitatea petrecerii lucrării practice și
seminarului
Nr. d/o
|
Compartimentul
lecţiei practice
|
Durata
(min)
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
|
Prezentarea temei şi
planului lecţiei practice.
Testarea grilă.
Răspuns la întrebările
studenţilor, explicaţii suplimentare.
Discutarea reperelor
teoretice ale temei și verificarea gradului de însușire a subiectelor
acesteia.
Demonstrarea de către
profesor a 2 pacienţi cu afecțiuni ale SNP.
Lucrul în pereche a
studenţilor de însuşire unul pe altul a dexterităţilor manuale la temă în
sala de studii sub supravegherea şi îndrumarea profesorului.
Lucrul studenţilor cu
pacienţii în saloane sub supravegherea profesorului.
Demonstrarea și
discutarea investigațiilor suplimentare la tema discutată (ENG).
Verificarea însuşirii
dexterităţilor manuale.
Rezolvarea de către
studenţi în sala de studii a problemelor de situație (cazuri clinice).
Bilanţ: profesorul
răspunde la întrebări, apreciază şi comentează gradul de activitate a
fiecărui student.
|
3
30
10
40
30
15
45
10
20
15
7
|
Finalități de studiu
·
să cunoască
particularitățile anatomice și fiziologice de organizare a SNP
·
să cunoască clasificarea afectiunilor sistemului nervos periferic
·
să definească
formele clinice ale plexopatiei brahiale
·
să cunoască
etiologia plexopatiei brahiale
·
să cunoască
etiologia și manifestările clinice ale neuropatiilor membrului superior și
inferior
·
să cunoască etiologia
și manifestările clinice ale radiculopatiei discogene
·
să definească
polineuropatiile, clasificarea acestora
·
să cunoască
etiologia, mecanismele patofiziologice de afectare a nervilor periferici
·
să cunoască manifestările clinice ale polineuropatiilor
·
să aprecieze utilitatea
examenului lichidului cefalorahidian în diagnosticul polineuropatiei
demielinizante inflamatorii acute (sindromului Guillain-Barre)
·
să demonstreze
abilități de stabilire a diagnosticului topografic în cadrul afectării SNP
·
să demonstreze
abilități practice pentru aprecierea semnelor de pareză periferică
·
să definească
principiile și utilitatea examenului electrofiziologic prin electroneurografie
în diagnosticul maladiilor SNP
·
să integreze
rezultatele examenului clinic și paraclinic în stabilirea diagnosticului de
afectare a SNP
· să cunoască principiile
de tratament medicamentos și recuperator al maladiilor SNP
Bibliografie
A. Obligatorie:
1. Gherman D. Neurologie și
neurochirurgie: manual / D. Gherman, I. Moldovanu, G. Zapuhlâh; Universitatea
de Stat de Medicina și Farmacie "Nicolae Testemițanu". – Chișinău:
Medicină, 2003. - 528 p.
2. Gavriliuc M. Teste de
autoevaluare și autocontrol la neurologie și neurochirurgie, Chișinău:
Medicina, 2008. - 432 p.
3. Gavriliuc M. Examen
neurologic. -Ch. : S. N., 2012 (”Tipografia-Sirius”). -140 p.
B. Suplimentară:
1. Gherman D. Dictionar de
neurologie / D. Gherman, I. Cezar. - Chisinau, 1994. - 224 p. : il.
2. Popa, C. Neurologie / C. Popa.
- Bucuresti : National , 1997. - 910 p.
: il.
3. Harrison`s Neurology in Clinical Medicine.
Editor: Stephen L. Hauser; Associate Editor: Scott Andrew Josephson. 2010, 765
p. Varianta electronică a ediției.
4. Harrison's neurology in
clinical medicine ed.: S. L. Hauser. - New York, 2013
5. Neurological examination.
Made Easy. Editor: Geraint Fuller. 1999, 219 p.
Surse Internet (la necessitate):
5. https://reference.medscape.com/
Tema 15. AFECȚIUNILE NEUROLOGICE
CU TRANSMITERE (PREDISPOZIȚIE) EREDITARĂ: DISTROFIILE MUSCULARE PROGRESIVE,
AMIOTROFIILE NEURALE, MIOTONIILE. BOALA WILSON. BOALA
STRUMPELL.
Scopul: Studierea patologiilor neurologice cu
transmitere ereditare. Recunoașterea patternurilor de transmitere a maladiilor
ereditare. Insușirea utilității testelor de genetică medicală în stabilirea diagnosticului și
pronosticului maladiilor ereditare neurologice.
Durata lucrării practice/
seminarului: 225 minute.
Întrebări pentru pregătirea individuală
1. Ce reperezintă maladiile ereditare?
2. Care sunt tipurile de transmitere a bolilor
ereditare?
3. Distrofiile musculare, manifestări clinice,
metode de diagnostic, tratament și pronostic.
4. Miotonii, particularități clinice, mod de
transmitere, diagnostic și tratament.
5. Metabolismul cuprului în organism, boala
Wilson.
6. Maladia Strumpell, tipul de transmitere,
diagnostic și tratament.
Literatura recomandată: A: 1, 2,
3, B: 1, 2, 3, 4, 5.
Modalitatea petrecerii lucrării practice și
seminarului
Nr. d/o
|
Compartimentul
lecţiei practice
|
Durata
(min)
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
|
Prezentarea temei şi
planului lecţiei practice.
Testarea grilă.
Răspuns la întrebările
studenţilor, explicaţii suplimentare.
Discutarea reperelor
teoretice ale temei și verificarea gradului de însușire a subiectelor
acesteia.
Demonstrarea de către
pedagog a 2 pacienţi cu afecțiuni ereditare, sau, alternativ, a cazurilor
clinice
Lucrul în pereche a
studenţilor de însuşire unul pe altul a dexterităţilor manuale la temă în
sala de studii sub supravegherea şi îndrumarea profesorului.
Lucrul studenţilor cu
pacienţii în saloane sub supravegherea profesorului.
Demonstrarea și
discutarea investigațiilor suplimentare la tema discutată (Electromiografia,
testarea genetică).
Verificarea însuşirii
dexterităţilor manuale.
Rezolvarea de către
studenţi în sala de studii a problemelor de situație (cazuri clinice).
Bilanţ: profesorul răspunde
la întrebări, apreciază şi comentează gradul de activitate a fiecărui
student.
|
3
30
10
40
30
15
45
10
20
15
7
|
Finalități de studiu
·
să cunoască clasificarea maladiilor ereditare ale
sistemului nervos
·
să definească tipurile de transmitere în diverse maladii
ereditare ale sistemului nervos
·
să cunoască formele clinice ale miopatiilor,
amiotrofiilor neurale, miotoniilor
·
să cunoască formele clinice ale bolii Wilson
· să
demonstreze abilități practice pentru aprecierea semnelor de pareză periferică
și centrală, semnelor de afectare a ganglionilor bazali, manevrelor clinice de
identificare a maladiei musculare (miopatiei, miotoniei)
·
să efectueze diagnosticul diferential al distrofiilor
musculare progresive, amiotrofiilor neurale (neuropatiilor senzo-motorii),
miotoniei
·
să efectueze diagnosticul diferential al tulburărilor
extrapiramidale în cadrul bolii Wilson cu alte maladii extrapiramidale
ereditare și dobândite
·
să definească investigațiile utilizate în neurologie
pentru diagnosticul maladiilor cu transmitere ereditară (teste de laborator,
teste genetice, examen electrofiziologic)
Bibliografie
A. Obligatorie:
1. Gherman D. Neurologie și
neurochirurgie: manual / D. Gherman, I. Moldovanu, G. Zapuhlâh; Universitatea
de Stat de Medicina și Farmacie "Nicolae Testemițanu". – Chișinău:
Medicină, 2003. - 528 p.
2. Gavriliuc M. Teste de
autoevaluare și autocontrol la neurologie și neurochirurgie, Chișinău:
Medicina, 2008. - 432 p.
3. Gavriliuc M. Examen neurologic.
-Ch. : S. N., 2012 (”Tipografia-Sirius”). -140 p.
B. Suplimentară:
1. Gherman D. Dictionar de
neurologie / D. Gherman, I. Cezar. - Chisinau, 1994. - 224 p. : il.
2. Popa, C. Neurologie / C. Popa.
- Bucuresti : National , 1997. - 910 p.
: il.
3. Harrison`s Neurology in Clinical Medicine.
Editor: Stephen L. Hauser; Associate Editor: Scott Andrew Josephson. 2010, 765
p. Varianta electronică a ediției.
4. Harrison's neurology in
clinical medicine ed.: S. L. Hauser. - New York, 2013
5. Neurological examination.
Made Easy. Editor: Geraint Fuller. 1999, 219 p.
Surse Internet (la necessitate):
5. https://reference.medscape.com/